Forum CéC Series - Fall/Automne 2021

The aim of Critical Éducation Critique (CéC) is to contribute to a dialogue about the challenges of university education in times of disruptions/Le but de CéC est de contribuer au dialogue sur les défis de l’éducation universitaire dans ce temps des disruptions/El objetivo de CéC es contribuir al diálogo sobre los retos de la educación universitaria en tiempos de disrupciones.

Monday, October 18th, 6 pm (Ottawa/Miami time). 

What's the place of religion in non-confessional universities? A conversation with Professor Donn Tilson (University of Miami)

Donn J. Tilson, an associate professor emeritus at the School of Communication, University of Miami, has published and lectured extensively on public relations and religion, including as a Fulbright Scholar (University of Ottawa) in interfaith dialogue. His book, The Promotion of Devotion: Saints, Celebrities and Shrines, is a pioneering work in the field and currently in revision as a second edition (Cognella, 2022). He continues to explore the confluence of public relations, social responsibility, and faith in ancient civilizations, indigenous peoples, and other present-day societies. Consulting editor for a special issue (December, 2021) of the Journal of Public Relations Research, Faith, Spirituality, and Public Relations, he recently shared research on the effects of COVID-19 on the worship of native American communities in Alaska at an international conference of the World Council of Churches and the World Association for Christian Communication.  

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Wednesday, November 3rd, 1 pm (Ottawa time) 

Why Humanities? Challenges and Opportunities in the Era of Techno-Science. A conversation with Professor Leo Corry, Tel-Aviv University (Israel).

Leo Corry, a mathematician by training, is the Bert and Barbara Cohn Professor for History and Philosophy of Exact Sciences at Tel Aviv University. His long list of academic publications--books and articles on history of mathematics in the twentieth century and in the Middle Ages--are well known in the discipline and frequently cited. At Tel Aviv University he was director of the Yavetz School of Historical Studies (2012-2015) and Dean of Humanities (2015-2020). He has translated into Hebrew books of Mario Vargas Llosa (La Casa Verde) and Alejo Carpentier (Baroque Concert), and has published essays on the work of Jorge Luis Borges. He has a particular interest in the relations between science and culture in general. He has been a visiting researcher at MIT in the USA and at the Max Planck Institute in Berlin. He has also worked in the high-tech industry and is a co-author of 20 patents in the field of data storage.

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Mercredi, 1er décembre, 14h00 (Heure d’Ottawa)

Nouveaux risques de l’enseignement en ligne. Un dialogue avec Chantal Aurousseau, professeure et directrice Département de communication sociale et publique Université du Québec à Montréal [UQAM].

La relation pédagogique qui assure les voix de communications directes et les stratégies de régulation par les pairs dans l’enseignement universitaire se reconfigure dans le contexte de l’enseignements en ligne et à distance. Les changements techniques et relationnels, expose les enseignant.e.s à de nouveaux risques du métier, notamment celui de voir les inconforts et frustrations relayées plus spontanément sur les réseaux socionumériques en forme de jugement ou procès public. Il faut, en quelque sorte renégocier le contrat social qui lie les étudiantes, étudiants entre eux et avec leurs enseignant.e.s. Ce risque, en particulier, est accentué dans les cours touchant à des enjeux sensibles d’équité et de diversité. Cependant, la résurgence des épistémologies critiques, qui questionnent les rapports de pouvoir, les privilèges ou la pérennité des institutions vient aussi, plus largement ébranler les règles du vivre ensemble, du respect mutuel, de l’attention empathique et de la bienveillance, renforçant ici aussi des risques connus des relations en ligne et à distance. Ces observations et leur enracinement théorique suggère une révision du concept de violence organisationnelle, groupale et interpersonnelle. C’est en tout cas la discussion à laquelle nous convie l’invitée du 1er décembre.

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